Ticker

6/recent/ticker-posts

TERKINI: Tarikh Pembayaran Sumbangan Tunai Rahmah (STR) FASA 2


Pembayaran STR fasa 1 telah dipertingkatkan kepada semua penerima yang layak. Walau bagaimanapun, pasti ramai penerima rasa ingin tahu bilakah pembayaran STR Fasa 2 akan dilakukan. Berikut adalah tarikh jangkaan pembayaran STR Fasa 2 bagi tahun 2023 ini.

Sumbangan Tunai Rahmah merupakan bantuan dalam bentuk yang diagihkan kepada setiap warganegara yang layak. Pembayaran STR melalui beberapa fasa seperti Bantuan Keluarga Malaysia (BKM).

PEMBAYARAN STR FASA 1

Bayaran Caruman Tunai Rahmah secara rasminya telah bermula pada 17 Januari 2023. Itu adalah bayaran bagi Fasa 1. Jumlah bantuan yang diterima ialah RM 300 bagi kategori isi rumah.

Manakala bujang dan warga emas tanpa pasangan, masing-masing menerima bayaran RM 100.

Baca Juga: 

RAHMAH STR FASA 2 (TARIKH BAYARAN CARUMAN TUNAI)

Anda pasti menantikan pengumuman tarikh pembayaran STR Fasa 2. Walau Bagaimanapun, buat masa ini masih terlalu awal untuk diumumkan kerana pembayaran Fasa 1 baru sahaja dikreditkan dan tidak semua penerima bantuan telah menerima bantuan tersebut.

Namun begitu, seperti pada umumnya bagi Bantuan Keluarga Malaysia (BKM) 2022, pembayaran BKM Fasa 1 dibayar pada bulan Mac manakala Fasa 2 pada bulan Jun.

Bagi pembayaran Caruman Tunai Rahmah (STR) 2023, pembayaran Fasa 1 adalah pada bulan Januari. Jika jadual pembayaran adalah sama dengan BKM 2022 iaitu setiap 3 bulan, ini bermakna pembayaran STR seteusnya adalah pada bulan April. Tetapi, ini hanyalah jangkaan dari pihak kami.

Tarikh rasmi akan diumumkan oleh Perdana Menteri dalam beberapa bulan akan datang. Oleh itu, dapatkan setiap info terkini bantuan daripada kerajaan dengan mengikuti telegram rasmi di https://t.me/beritakiniviral


KELAYAKAN CARUMAN TUNAI RAHMAH (STR)

Buat masa ini, setiap penerima STR Fasa 1 adalah berdasarkan data BKM 2022. Dijangka dalam masa terdekat ini, permohonan baharu akan dibuka bagi mereka yang tidak pernah menerima sebarang bantuan sebelum ini.

MAKLUMAT LANJUT

Maklumat lanjut mengenai pembayaran STR Fasa 1, sila layari laman web https://bantuantunai.hasil.gov.my/

SOALAN LAZIM

Berikut adalah beberapa soalan lazim berkaitan dengan pembayaran ini, boleh rujuk DI SINI


 

Post a Comment

0 Comments