Ticker

6/recent/ticker-posts

KERAJAAN BERSETUJU PERTIMBANGKAN PENGELUARAN KWSP 2.0


 

Dalam keadaan ekonomi semasa pasca-pandemik Covid-19 yang semakin membimbangkan ramai rakyat terkesan biarpun gaji dinaikkan tetapi harga barangan kini jauh lebih mahal dari sebelumnya. Hal ini membuat semua rakyat mengeluh duit tidak mencukupi untuk keperluan harian apatah lagi apabila ramai tanggungan dan ada juga yang menunggu masa dihalau dari rumah kerana tidak mampu membayar tunggakan sewa dan sebagainya. Sehingga perlu membuat dua atau tiga kerja sehari.


Namun begitu, tidak semua orang mempunyai caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) hingga membolehkan mereka mengeluarkan i-Citra, i-Lestari dan pengeluaran khas RM10,000 baru-baru ini.


Pengeluaran Khas KWSP 2.0,Adakah Kerajaan Akan Meluluskan?

Timbalan Menteri Kewangan ll, YB Tuan Mohd Shahar Bin Abdullah, menyatakan dalam Dewan Rakyat pada Isnin kemarin bahawa Kerajaan BERSETUJU untuk mempertimbangkan Pengeluaran KWSP 2.0.


Beliau berkata, semua input-input berkaitan bagaimana untuk kerajaan perhebat dan pertingkatkan nilai simpanan KWSP sedang dikaji rapi dan sudah pasti KWSP 2.0 juga adalah antara salah satu perkara yang sedang kerajaan pertimbangkan pada masa sekarang. 

Dan paling penting katanya, Kerajaan sekarang sedang teliti menangani masalah bagaimana peluang pekerjaan di pasaran, kadar gaji minimum diberikan kepada majikan dan seterusnya kerajaan juga mahu bantu bukan saja sektor formal atau tidak formal supaya kadar kesedaran perancangan pasaran dan celik kewangan rakyat Malaysia dapat Kerajaan optimumkan sebaiknya.

 

BACA JUGA

1. PERMOHONAN BANTUAN LAPTOP PERCUMA UNTUK B40~MOHON SEKARANG

2. BANTUAN WARGA EMAS DARI RM350 DINAIKKAN RM500 SEBULAN~CARA MOHON

3. BANTUAN SKK RM1,000~CARA SEMAK

 


Post a Comment

0 Comments