Ticker

6/recent/ticker-posts

SENARAI BANTUAN UNTUK BULAN JUN 2022


Pelbagai jenis bantuan telah dikenal pasti oleh Kerajaan melalui pelbagai agensi dalam perkhidmatan rakyat Malaysia. Contohnya ialah Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM), yang menyediakan bantuan bulanan demi bulan kepada mereka yang kurang berkemampuan.

Seperti yang dilaporkan sebelum ini, Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM) telah mempercepatkan pembayaran bulanan JKM pada sambutan Hari Raya Aidilfitri bermula dari 25 hingga 30 April 2022 lalu.

Berikut adalah antara senarai bantuan kerajaan serta bantuan dari Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM);

1. Bantuan Kerajaan 2022 antaranya;

Bantuan RISDA

Bantuan musim tengkujuh (BMT) 2022 adalah sebuah bantuan kewangan sebanyak RM600 yang dibuka dari 05 Mei sehingga 15 September 2022. Pembayaran BMT akan dibuat sebanyak dua fasa iaitu dengan pembayaran sebanyak RM300 setiap fasa pada bulan November dan Disember 2022 nanti kepada yang layak.

Bantuan Keluarga Malaysia (BKM)

BKM adalah bantuan tunai kerajaan bagi tahun 2022 yang lebih bersasar kepada golongan yang memerlukan bagi meringankan kos sara hidup dan beban rakyat berpendapatan rendah.

Namun segelintir pemohon mendapati permohonan mereka tidak lulus, oleh demikian kerajaan sudah pun membuka dan memberi tempoh rayuan bagi yang belum lulus atau yang baru ingin memohon pada 02 Mei 2022 hingga 02 Jun 2022.

Jumlah bayaran yang akan diterima berbeza berdasarkan kategori bantuan,pendapatan dan bilangan anak seperti berikut.

 


Bantuan Peranti Percuma

Melalui Bajet 2022, pihak kerajaan telah bersetuju untuk memperkenalkan PerantiSiswa 2022 iaitu sebuah bantuan tablet percuma kepada para mahasiswa daripada keluarga B40.

Syaratnya adalah, mahasiswa berkenaan hendaklah berasal dari isi rumah perpendapatan RM4,850 dan ke bawah sedang mengikuti pengajian di peringkat Diploma,Diploma Lanjutan atau Ijazah Sarjana Muda. Permohonan boleh dibuat di sini

 

2.  Bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM)

Bayaran bantuan Juni 2022 akan dikreditkan pada tarikh asal, iaitu 01 Juni hingga 10 Juni 2022, dalam masa sama. Hasilnya, berikut ialah senarai senarai bantuan yang akan dijual pada tarikh kenaan: –

Bantuan Am Persekutuan & Negeri

Kedua-dua bantuan Am Negeri dan Persekutuan ini melibatkan bayaran bulanan sebanyak RM100 seorang dan maksimum RM350 sekeluarga. Bantuan ini diberikan kepada individu / keluarga kurang berkemampuan dan berkeperluan untuk meneruskan kelangsungan dan kesejahteraan kehidupan dalam komuniti.

Bantuan Anak Pelihara

Bantuan ini adalah khas untuk membantu kanak-kanak yang kurang bernasib baik, yatim/yatim piatu, tidak mempunyai saudara-mara supaya terus tinggal di dalam masyarakat bersama-sama dengan keluarga pelihara. Jumlahnya pula adalah sebanyak RM250 sebulan seorang kanak-kanak dan maksimum RM500 sebulan sekeluarga yang memelihara 2 orang kanak-kanak atau lebih.

Bantuan Kanak-Kanak (BKK)

BKK adalah bantuan kepada keluarga / penjaga kepada anak / kanak-kanak atau membantu anak / kanak-kanak yang tiada /kehilangan penjaga supaya dapat terus tinggal bersama keluarga dan meneruskan kelangsungan hidup. Kepada yang menepati syarat-syarat kelayakan, jumlah bantuannya ialah minimum RM150 sebulan seorang sehingga maksimum RM1,000 sebulan.

Elaun Pekerja Orang Kurang Upaya (EPOKU)

Insentif EPOKU ini diberikan untuk menggalakkan OKU terus bekerja, serta mampu hidup berdikari dan menjadi ahli masyarakat yang produktif. Ia melibatkan bantuan bulanan sebanyak RM450 seorang.  

Bantuan OKU Tidak Berupaya Bekerja (BTB)

BTB pada asasnya merupakan bantuan bagi membantu OKU yang tidak berupaya bekerja dan mengggalakkan OKU terus tinggal bersama keluarga. Mereka yang menepati syarat-syarat yang ditetapkan, boleh menerima bantuan kewangan bulanan sebanyak RM300 sebulan.

Bagi maklumat lengkap dan lebih teliti berkenaan bantuan-bantuan JKM, sila rujuk di portal rasmi jabatan itu atau DI SINI.

 

Baca juga

I saraan KWSP untuk ibu rumah tangga dan bekerja sendiri, MOHON SEKARANG

Jawatan kosong Kerani di Maybank bahagian Sabah dan Labuan

KWSP buka pelbagai jawatan kosong, semak senarai jawatan kosong yang ada

 


Post a Comment

0 Comments